Célestin Freinet (1896-1966)
Célestin Freinet fou un mestre del
poble i per al poble. D’aquí
prové la seva aportació, el terme pedagogia
popular.
Va néixer a Gars, un poble dels Alps
Francesos, l’any 1896 i va morir el 1966 a Vence. Provenia d’una família humil i com qualsevol fill de pagès,
va haver de combinar les tasques escolars amb la col·laboració a les feines del
camp. Aquests orígens van influir en la seva vida posterior i en la seva
proposta pedagògica: crítica a l’escola tradicional i a l’Escola Nova.
Freinet
va estar influenciat per les corrents obreres i socialistes. D’aquí provenen
la seva militància sindicalista i els seus ideals marxistes, les crítiques a
la societat capitalista i les seves propostes d’una Educació pel Treball.
Per saber-ne més...
Per saber-ne més...
Influències
Ovide Decroly (1871 – 1932), metge belga pertanyent a l’Escola Progressista nord-americana
i deixeble de Freinet. Va ser pioner dels centres d’interès i la globalització
de l’aprenentatge.
Johann Heinrich Pestolozzi (1746 – 1827), pedagog suís, es basa la seva pedagogia en la intuïció
sensible de les coses i sosté que, a partir d’aquesta, es formen les idees. Desitja
una escola per a tots i concep com a fi de l’educació la reforma social.
Maria Montessori (1870 – 1952). El seu mètode educatiu es caracteritza per posar èmfasi
en l’activitat dirigida per l’infant i l’observació per part del professor.
Pla Dalton (1904).
És un mètode ideat per Helen Parkhurst que es desenvolupà a High School de
Dalton (Massachusetts). Contribueix al desenvolupament de la vida intel·lectual
dels alumnes conforme la seva pròpia individualitat: contracte de treball amb
el mestre.
William Heard Kilpatrick (1871 – 1965), pedagog nord-americà col·laborador de John Dewey. És
considerat el creador del mètode de projectes.
Jean-Jaques Rousseau (1712 – 1778), a banda d’escriptor i músic, també va ser un dels
filòsofs principals del segle de les llums. El seu procés educatiu partia de la
concepció de la naturalesa de l’infant, del coneixement dels seus interessos i
de les característiques particulars.
Adolphe Ferrière (1879 – 1960). Freinet fou un dels seus deixebles. Va prendre la seves
orientacions i els seus principis pedagògics: pas de l’Escola Nova a l’Escola
Moderna.
Karl Marx (1818 - 1883)
va ser un filòsof, economista polític, sociòleg i revolucionari alemany. Marx
va ser el pare teòric del Socialisme marxista i del comunisme. Defensa
una educació igualitària i homogènia a l’abast de tot el poble per incloure’l
al món laboral.
Lenin (1870
– 1924) activista revolucionari i pensador rus. Compartia amb Freinet l’esperit
revolucionari i comunista, el qual va conformar la seva praxis educativa en què
l’educació era el camí per alliberar-se de l’opressió del poble.
John Dewey
(1859 - 1952). Fou el màxim representant de la pedagogia experimental, la qual
mostrava als alumnes la importància del valor instrumental del pensament i de
l’error per resoldre situacions problemàtiques reals a través de situacions
pràctiques i mitjans tècnics.
Teoria
de Freinet
La seva teoria es resumeix en les
invariants pedagògiques que va establir i que avui en dia encara es
reflecteixen en la vida d’algunes escoles.
- “L’infant és de la mateixa naturalesa que nosaltres. Ser més gran no
significa estar per damunt dels altres.”
-
“El comportament escolar d’un
infant depèn del seu estat fisiològic, orgànic i constitucional.”
- “A ningú no li agrada que el manin
autoritàriament. A tothom li agrada triar la pròpia feina, malgrat que la tria
no sigui avantatjosa.”
-
“No és pas el joc, que és natural
a l’infant, sinó el treball.” (Educació pel treball).
- “El camí normal de l’adquisició no
és l’observació, l’explicació, ni la demostració, procés essencial de l’escola,
sinó el tempteig experimental, pas natural i universal al servei de la vida.”
-
“Les adquisicions no es fan, com
de vegades es creu, amb l’estudi de les regles i de les lleis, sinó per l’experiència.
A l’infant no li agrada escoltar una lliçó ex
cathedra.”
- “La intel·ligència no és, com ho
ensenya l’escolàstica, una facultat específica que funciona com en circuit
tancat, independentment dels altres elements vitals de l’individu.”
-
“Les notes i les classificacions
són sempre un error.”
- “A l’infant no li agrada la feina
de ramat a la qual l’individu s’ha d’ajupir com un robot. Li agrada la feina
individual o el treball d’equip dins una comunitat cooperativa.”
- “La vida nova de l’Escola suposa
la cooperació escolar, és a dir, la gestió pels usuaris, incloent-hi l’educador,
de la vida i del treball escolar.”
-
“El sobrecarregament de les
classes és sempre un error pedagògic.”
- “La democràcia de demà es prepara amb la democràcia a l’escola.”
Tècniques
La
impremta escolar i les tècniques d’impressió: La
impremta i les tècniques d’impressió són, per a Freinet, una poderosa eina de
comunicació a l’escola. Afavoreixen la creativitat, la imaginació, la
desmitificació del llibre únic o de text i el diari.
La
metodologia natural: El text i el dibuix lliures, que l’infant
realitza triant el tema que vol, a més de permetre la comunicació de l’infant
amb els seus companys i el mestre, connecten l’escola i la vida. Segons les
tècniques del pedagog, el text lliure és l’eix del treball escolar.
Els
fitxers escolars: Aquests fitxers són uns dossiers on es
recopilaven diferents documentacions (textos, guies elaborades pel mestre,
dibuixos, publicacions, articles, revistes, etc.) relacionades amb la temàtica
a treballar, amb la finalitat de completar o reemplaçar els llibres de text.
La
correspondència interescolar: Consisteix en l’intercanvi
d’informació per carta entre infants i mestres de diferents escoles sobre
aspectes de la vida del centre i de l’entorn (tradicions, treballs, ideologies,
etc.).
El pla de
treball: És un document
del que disposen tots els infants i on es recullen les tasquen que han de dur a
terme en un període determinat de temps (setmanal o quinzenal).
Tècniques
d’organització de l’aula com a estructura cooperativa:
· Assemblea
cooperativa setmanal: es porta a
terme a l’aula un cop per setmana on es repassa el diari mural, es fa un debat
sobre el que s’hi ha exposat, s’hi analitza els problemes que han sorgit al centre, etc.
· Les
conferències: Les preparen els propis infants sobre un tema que els
interessa i les exposen davant la resta de companys. Quan finalitza la
conferència es deixa un espai per discutir sobre el tema tractat.
· El diari
mural: Cada
setmana, es col·loca a l‘aula un mural amb tres parts: critico, felicito i proposo. Els infants redacten textos signats per
ells mateixos i els pengen a l’apartat correspondent. Aquest diari
es discuteix durant l’Assemblea setmanal.
· Els
complexos d’interès: És un mètode de treball a l’aula que contempla les
necessitats i els interessos individuals dels infants. Aquests complexos es basen
en la lliure expressió i en l’espontaneïtat de l’infant a partir
d’esdeveniments individuals o socials que l’interessen.
Freinet a les escoles catalanes
Hem visitat l’escola Nabí a
Vallvidrera per conèixer com es concreta la pedagogia Freinet en les nostres
escoles.
Racons de joc simbòlic a l'etapa 3-6 |
Visita al centre
Us adjuntem uns vídeos que mostren el documental "Canviar l'escola amb Freinet" de Jaume Martínez Bonafé. Aquest audiovisual pretén recuperar la saviesa i la memòria dels membres del Moviment Cooperatiu d'Escola Popular i dels Moviments de Renovació Pedagògica.
Us adjuntem uns vídeos que mostren el documental "Canviar l'escola amb Freinet" de Jaume Martínez Bonafé. Aquest audiovisual pretén recuperar la saviesa i la memòria dels membres del Moviment Cooperatiu d'Escola Popular i dels Moviments de Renovació Pedagògica.
Per finalitzar, afegim els següents enllaços:
Presentació amb la síntesi dels trets més importants de la vida i la pedagogia de Freinet:
Presentació de la proposta didàctica sobre lectoescriptura a l'Educació Infatil:
Harrah's Resort Atlantic City to close temporarily - jtmhub.com
ResponElimina› harrah-socal-city-to-be-l 김해 출장샵 › harrah-socal-city-to-be-l Mar 11, 2021 — Mar 11, 김해 출장마사지 2021 Harrah's Resort 태백 출장안마 Atlantic City, New Jersey, is set to 양주 출장샵 close permanently in an effort to limit the spread of COVID-19 김제 출장샵 in the United States.