dijous, 17 de maig de 2012

MÈTODE MONTESSORI



El mètode Montessori és “una metodologia educativa destinada a activar l’espontaneïtat de l’infant, oferint llibertat per desenvolupar-se en un ambient especialment preparat per afavorir el seu desenvolupament[1]


Durant la seva carrera professional, Montessori va realitzar una sèrie d’observacions que van fonamentar el seu mètode. Una de les principals  conclusions que va extreure va ser que “tots els infants neixen amb un potencial humà sorprenent que només pot desenvolupar si els adults li proporcionen els estímuls adequats durant els primers anys de vida[2] . Per aquesta raó, va definir una llistat de períodes sensibles per a l’aprenentatge.



Un altre dels eixos on va posar un èmfasi especial va ser en la reestructuració de la infraestructura escolar. Va observar que els nens petits experimenten una espècie de frustració davant un món pensat per adults. Per aquesta raó, va exigir la modificació del material escolar per tal d’ajustar-lo a les dimensions dels infants; un clar exemple és l’adaptació dels vàters a les dimensions reduïdes dels infants.

Va observar que els nenes responen millor davant  un ambient tranquil i ordenat. Per aquesta raó, en les aules Montessori tots els materials estan a l’abast dels infants i es delimiten els diferents espais de treball. La frase que defineix aquest concepte és “El nostre suggeriment és molt simple: oferir al nen un ambient on tot estigui construït segons les seves proporcions i deixar-lo viure allà[3]



Segons Maria Montessori “Ser capaç de fer alguna cosa per sí mateix és la base de la independència. Aquesta experiència no és un joc. És un treball que els nens han de fer per créixer”[4] Mirar els eixos vertabradors  del seu mètode  

Com es treballa la llengua? 
La pedagoga plateja un mètode analític on a partir de material sensorial l’infant serà capaç de realitzar una discriminació cromàtica que l’encaminarà a establir relacions entre els sons i les grafies.



Bibliografia 
Components del grup 


[1] [3]  Orem, R. C. (1979). Manual del método Montessori (1 ed.) Buenos Aires: Paidós

[2] [4] Seldin, Tim (2007). Cómo obtener lo mejor de tus hijos: Desarrolla sus capacidades y potencia su autoestima con el método Montessori (1 ed.) Barcelona: Grijalbo





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada