dimecres, 23 de maig del 2012

Ana Teberosky i Emilia Ferreiro

ANA TEBEROSKY:

La Dra. Ana Leonor Teberosky Coronado és originària d’Argentina i actualment, ja fa més de 26 anys, viu a Barcelona. És catedràtica a la Universitat de Barcelona, on dirigeix el departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació.  És especialista en temes de lectura, escriptura i ensenyament.
"No es que leamos menos que antes, nos pasamos el día leyendo cosas pero ha surgido un leer haciendo zapping"
 

EMILIA FERREIRO:

Emilia Ferreiro és argentina i fa més de dos dècades viu a Mèxic. Es va doctorar en Psicologia a la Universitat de Ginebra (Suïssa) l’any 1970. Va fer una tesi que va ser dirigida per Jean Piaget. En 1997, li donaren l’Ordre Andrés Bello, en Venezuela. En l’actualitat exerceix com a investigadora del CINVESTAV (Centro de Investigación y de Estudios Avanzados) y del SIN (Sistema Nacional de Investigaciones). Fa nays que recorre Amèrica i Europa donant conferències i capacitacions a docents; és autora d’innumerables articles científics i llibres. Va ser nomenada Doctor Honoris Causa per diverses universitats, entre elles la Universitat de Buenos Aires, la Universitat de Río de Janeiro i la Universitat de Córdoba.

“El maestro no puede ser un burócrata, debe ser un profesional”

El nom d'Ana Teberosky, al igual que el d'Emilia Ferreiro, s'associa a una nova forma de pensar l'escriptura, de pensar el subjecte que aprèn, de pensar l'ensenyament.

 
Ana Teberosky y Emilia Ferreiro, arrel d’intentar comprendre un dels problemes educatius més seriosos d’Amèrica Llatina: l’analfabetisme, la repetició i la deserció escolar; s’adonen que hi ha una matèria escolar decisiva: la lectura i l’escriptura.
A partir d’aquí van començar a estudiar juntes com els infants més petits adquirien i comprenien l’escriptura, amb quins mètodes aprenien.

Després d’analitzar els dos mètodes: l’analític-fonètic i el global, van concloure el següent:
1.  Es basen en habilitats com la discriminació de sons, de formes gràfiques, en correspondència entre so i grafies, en la discriminació visual.
2.  Si s’accepta que l’infant que aprèn és un subjecte que pensa i que constantment interactua amb el medi i aprèn interactuant, no pot ser que l’explicació de l’adquisició de l’escriptura siguin només una sèrie d’habilitats.

Ana Teberosky i Emilia Ferreiro van ser les impulsores de la Teoria de la psicogènesis de la llengua escrita la qual planteja que l’infant s’apropia del sistema d’escriptura i de la llengua escrita a partir del seu desenvolupament cognitiu i amb la interacció amb el món dels textos. 

Les autores van investigar el pensament infantil entorn la lectura i l’escriptura des d’una perspectiva genètica i evolutiva, i a més, ho van combinar amb el que ja es sap sobre el pensament infantil, la psicologia de l’educació, la lingüística i la psicolingüística.

En la seva investigació van descobrir que el procés mitjançant el qual un alumne construeix el seu propi sistema de lectura i escriptura és universal, sempre que es parli d’escriptures alfabètiques. Des d’una edat molt primerenca l’infant té diferents hipòtesis de què és i com es fa l’escriptura. A mesura que se li generen conflictes a partir del que ja sap i les noves informacions que se li fan arribar es va produint el pas d’una hipòtesis a l’altra.

Les dues autores NO van descriure un mètode per tal d'ensenyar la lectoescriptura sinó que van descriure unes bases teòriques que mostren l'evolució per la que passa qualsevol infant durant aquest procés d'aprenentatge.



Si vols conèixer aquestes bases teòriques, clica aquí

Ana Teberosky
Emilia Ferreiro 



Hem visitat dues escoles que incorporen aquestes bases teòriques en la seva metodològia a l'aula.
Per a saber més, cliqueu a sobre del títol








http://www.xtec.cat/ceipdrrobert/


Si voleu ampliar la informació us aconsellem la següent bibliogarfia:


Ferreiro. E i Teberosky. A (1979) Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Editorial siglo veintiuno editores.


Teberosky. A (2001) Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Editorial Vicens Vives.




Montse Castells
Mireia Pla
Roser Rosa

1 comentari:

  1. Grans escoles per visitar! Grans projectes i fantàstica rebuda! Us les recomenem a tots/es!

    ResponElimina