ANA TEBEROSKY:
La Dra. Ana
Leonor Teberosky Coronado és originària d’Argentina i actualment, ja fa més de
26 anys, viu a Barcelona. És catedràtica a la Universitat de Barcelona, on
dirigeix el departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. És especialista en temes de lectura,
escriptura i ensenyament.
"No es que leamos menos que antes, nos pasamos el
día leyendo cosas pero ha surgido un leer haciendo zapping"
EMILIA FERREIRO:
Emilia Ferreiro és argentina i fa
més de dos dècades viu a Mèxic. Es va doctorar en Psicologia a la Universitat
de Ginebra (Suïssa) l’any 1970. Va fer una tesi que va ser dirigida per Jean Piaget.
En 1997, li donaren l’Ordre Andrés Bello, en Venezuela. En l’actualitat
exerceix com a investigadora del CINVESTAV (Centro de Investigación y de
Estudios Avanzados) y del SIN (Sistema Nacional de Investigaciones). Fa nays
que recorre Amèrica i Europa donant conferències i capacitacions a docents; és
autora d’innumerables articles científics i llibres. Va ser nomenada Doctor
Honoris Causa per diverses universitats, entre elles la Universitat de Buenos
Aires, la Universitat de Río de Janeiro i la Universitat de Córdoba.
“El maestro no puede ser un burócrata, debe ser un
profesional”
El nom d'Ana Teberosky, al igual que el d'Emilia Ferreiro, s'associa a una nova forma de pensar l'escriptura, de pensar el subjecte que aprèn, de pensar l'ensenyament.
Ana Teberosky y Emilia Ferreiro, arrel d’intentar
comprendre un dels problemes educatius més seriosos d’Amèrica Llatina: l’analfabetisme,
la repetició i la deserció escolar; s’adonen que hi ha una matèria escolar
decisiva: la lectura i l’escriptura.
A partir d’aquí van començar a estudiar juntes com els
infants més petits adquirien i comprenien l’escriptura, amb quins mètodes aprenien.
Després d’analitzar els dos mètodes: l’analític-fonètic
i el global, van concloure el següent:
1. Es basen en
habilitats com la discriminació de sons, de formes gràfiques, en
correspondència entre so i grafies, en la discriminació visual.
2. Si s’accepta
que l’infant que aprèn és un subjecte que pensa i que constantment interactua
amb el medi i aprèn interactuant, no pot ser que l’explicació de l’adquisició
de l’escriptura siguin només una sèrie d’habilitats.
Ana Teberosky i Emilia Ferreiro van ser les impulsores de la Teoria de la psicogènesis de la llengua escrita, la qual planteja que l’infant s’apropia del sistema d’escriptura i de la llengua escrita a partir del seu desenvolupament cognitiu i amb la interacció amb el món dels textos.
Les
autores van investigar el pensament infantil entorn la lectura i l’escriptura
des d’una perspectiva genètica i evolutiva, i a més, ho van combinar amb el que ja es sap sobre el pensament infantil, la psicologia de l’educació, la lingüística i la
psicolingüística.
En la seva investigació
van descobrir que el procés mitjançant el qual un alumne construeix el seu
propi sistema de lectura i escriptura és universal, sempre que es parli d’escriptures
alfabètiques. Des d’una edat molt primerenca l’infant té diferents hipòtesis de
què és i com es fa l’escriptura. A mesura que se li generen conflictes a partir
del que ja sap i les noves informacions que se li fan arribar es va produint el
pas d’una hipòtesis a l’altra.
Les dues autores NO van descriure un mètode per tal d'ensenyar la lectoescriptura sinó que van descriure unes bases teòriques que mostren l'evolució per la que passa qualsevol infant durant aquest procés d'aprenentatge.
Hem visitat dues escoles que incorporen aquestes bases teòriques en la seva metodològia a l'aula.
Per a saber més, cliqueu a sobre del títol
http://www.xtec.cat/ceipdrrobert/
Si voleu ampliar la informació us aconsellem la següent bibliogarfia:
Ferreiro. E i Teberosky. A (1979) Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Editorial siglo veintiuno editores.
Teberosky. A (2001) Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Editorial Vicens Vives.
Montse Castells
Mireia Pla
Roser Rosa
Grans escoles per visitar! Grans projectes i fantàstica rebuda! Us les recomenem a tots/es!
ResponElimina